הלם קרב ופוסט טראומה: סימפטום אחד ביום – חרדות

הסובלים מהלם קרב ופוסט טראומה בדרך כלל יסבלו גם מחרדות המקשות על ניהול חיים תקינים, ומחזירות אותם אל רגעי האימה הפרטיים שלהם שוב ושוב במגוון רחב של סיטואציות. ריחות, קולות, מקומות ותמונות עשויות לעורר את החרדות הללו בכל עת, וגם בלילות החרדות הללו באים לידי ביטוי בסיוטים. טיפול נפשי, תרופות ואפילו ספורט אתגרי יכולים לסייע

הלם קרב ופוסט טראומה הינם תופעה שהמודעות אליה, גם בעולם הרפואי וגם בתרבות הפופולרית, גדלה והולכת. נראה כי הנורמה החברתית, אשר בעבר השתיקה ושיתקה רבים מהסובלים מהלם קרב ופוסט טראומה, השתנתה וכעת גם החברה יותר פתוחה לשמוע את הסובלים ואת בעיותיהם.

אחת הבעיות הידועות והמוכרות ביותר הקשורות בהלם קרב ופוסט טראומה היא חרדות, לעיתים חרדות קשות וקיצוניות, המובילות את הסובלים מהן להסתגרות, להתקפי זעם, להתפרצויות ולשלל בעיות נפשיות ורפואיות אחרות.

החרדות הללו יכולות להתעורר בקרב הלומי קרב ופוסט טראומטיים במגוון רחב של סיטואציות, והם בדרך כלל יהיו קשורים לטראומה הבסיסית של הנפגע: ריחות, קולות, רעשים, מצבים חברתיים, מקומות ותמונות יכולות לעורר את החרדות ואת התגובות האוטומטיות הנלוות אליהן.

החרדות הללו לא עוזבות את הלומי הקרב גם בשנתם, והן פעמים רבות מיתרגמות גם לסיוטי לילה, נדודי שינה, עייפות כרונית ועוד.

חרדות של הלומי קרב ופוסט טראומטיים פוגעות פגיעה קשה באיכות חייהם של הנפגעים, אבל גם באלו של הסובבים אותם. תופעות הלוואי של החרדות מהן סובלים הלומי הקרב מקרינות גם על בני משפחותיהם וחבריהם: הן מקשות על בילוי חברתי עמם, על התקשורת הבסיסית והיומיומית עמם – ולעיתים ההתפרצויות והאלימות הנלווים להתמודדות של הלומי הקרב עם חרדות גם משפיעות על בריאותם ונפשם של הסובבים אותם.

זאת ועוד: ישנם מחקרים המראים כי חשיפת בני משפחה לאורך זמן משמעותי לחרדותיהם של הלומי קרב ופוסט טראומטיים גורמת לבני המשפחה החשופים לכך לאמץ חלק מהחרדות הללו בעצמם, ובכך להפוך לחרדתיים בעצמם.

לכן, בכל פנייה לטיפול בבעיה – אשר בהגדרה הינו טיפול מתמשך וכוללני – צריך לבדוק איך מסייעים גם לסביבה הקרובה של הלומי הקרב הסובלים מחרדות, ולא רק לנפגע הלם הקרב עצמו.

סוגי הטיפולים בחרדות של הלם קרב ופוסט טראומה שייכים בדרך כלל למשפחת הטיפולים הפסיכיאטריים, אשר לא פעם מלווים הן בטיפול קוגנטיבי והן בטיפול תרופתי. אולם בשנים האחרונות נמצאו גם סוגים נוספים של טיפולים אפקטיביים למדי, בדמות פעילויות היוצרות חוויות חיוביות אצל המטופל ובני משפחתו – כגון ספורט אתגרי, צלילה, פעילות ימית, מוסיקה, אמנות, דרמה, פיתוח תחביבים ועוד.

ישנם מספר גורמים, ובהם עמותות שונות וחברות, אשר מטרתן היא פיתוח פעילויות המתאימות לסובלים מחרדות, כולל של הלומי קרב ופוסט טראומטיים.